Tip 3. Het schrijven van een motivatiebrief

Tip 3. Het schrijven van een motivatiebrief

Het verschil tussen en sollicitatie- en een motivatiebrief is relatief klein, maar het is toch goed om beide te schrijven. In een motivatiebrief ga je namelijk alle ''waarom?'' vragen beantwoorden.

  • Waarom wil je specifiek bij het bedrijf werken waar je solliciteert?
  • Waarom ben je zo enthousiast over deze functie bij dit bedrijf?
  • Waarom ben je geschikt?

De opbouw
De opbouw van een motivatiebrief komt redelijk overeen met die van de sollicitatiebrief.

Jouw gegevens
Sollicitatiebrieven hebben een vaste opbouw. Je begint altijd met je eigen naam, adres en mailadres. Deze informatie staat uiteraard ook in je CV (zie tip 2), maar hoort ook thuis bovenaan de motivatiebrief.

Gegevens van de ontvanger
Na je eigen gegevens benoem je de gegevens van het bedrijf en de persoon waar je de brief naartoe stuurt. Je begint met de naam van het bedrijf, daaronder schrijf je T.a.v. (let op de hoofdletter!) plus de naam van de persoon binnen het bedrijf waar de brief naartoe stuurt, gevolgd door het adres van het bedrijf.

Plaats en datum
Onder de gegevens schrijf je de plaats en de datum van het schrijven van de brief.

Onderwerp
De plaats en datum wordt gevolgd door het onderwerp. Het is krachtig om een specifieke titel te gebruiken, meer dan alleen “sollicitatie”. Een aantal voorbeelden:

  • Betreft: motivatie voor de functie Customer Service Medewerker
  • Betreft: motivatiebrief voor vacature Systeem Beheerder

Aanhef
Voor de aanhef adviseren wij om te beginnen met het woord ''Geachte'', met dat woord zit je altijd goed. Gebruik verder bij een mannelijke ontvanger het woord ''de heer'' in plaats van ''meneer'' en schrijf altijd het eerste en het laatste woord van een achternaam met een hoofdletter, voorbeelden:

  • Geachte heer De Jong,
  • Geachte mevrouw Van den Broeck,
  • Geachte mevrouw Herring,

Opening
Ook bij deze brief is het noodzakelijk om een goede openingszin te hebben. Trek de aandacht en laat zien dat je enthousiast bent over de functie.

De brief
Beantwoord alle ''waarom'' vragen die in de inleiding van deze tip zijn gegeven. Laat merken dat je goed je huiswerk hebt gedaan en dat je enthousiast bent. Het is weer van essentieel belang om alle redenen die je aandraagt goed te onderbouwen met feiten. Met het benoemen van deze feiten kun je ook verwijzen naar je CV.

Het is wenselijk om de lengte van de zinnen in de kern af te wisselen, hierdoor leest de brief prettiger. Houd de alinea’s kort, met zo’n 4 à 5 regels per alinea, dan is de kans hoger dat de brief wordt gelezen.

Afsluiting
Bij de afsluiting is het bijzonder belangrijk dat je er een ''call-to-action'' in verwerkt. Dat wil zeggen: de lezer van de brief moet subtiel worden gestimuleerd om actie te ondernemen. Dit kan zijn dat hij of zij contact met jou moet opnemen, maar beter is om het balletje bij jezelf te houden en de lezer te informeren jij contact met hem of haar opneemt op een bepaalde dag. Geef de lezer wel de kans om contact met jou op te nemen als dit voor hem of haar niet uitkomt.

Vermijd in de afsluiting cliché zinnen en wees origineel en vooral jezelf. Neem wel de ruimte om de lezer alvast te bedanken voor zijn of haar tijd.

Ondertekening
Gebruik voor de ondertekening altijd ''Met vriendelijke groet,'' of ''Hoogachtend,” met dezelfde reden als bij de aanhef: je kan nooit fout zitten. Laat genoeg ruimte over voor je handtekening en sluit af met je naam.

Tips:

  • Laat in de motivatiebrief ook de persoon achter de professional doorschemeren, dit wordt heel vaak gewaardeerd. Als je bijvoorbeeld wilt beargumenteren waarom je assertief bent, kan je bijvoorbeeld vermelden dat je vaak dingen organiseert voor je vriendengroep, licht dan ook toe wat je hebt georganiseerd.
  • Doe er alles aan om fouten te voorkomen. Lees zelf je brief een aantal keer door en kijk of deze goed loopt en of deze klopt. Laat je brief ook nalezen door iemand anders.
  • Pas marketing toe: vertel niet wat je zelf wil vertellen, maar vertel wat de lezer wil horen. Kijk er wel voor uit dat je niet gaat overdrijven.
  • Vermijd, buiten T.a.v., alle afkortingen. Schrijf alles voluit.
  • Houd er met de layout rekening mee dat veel lezers vanaf een beeldscherm lezen.
Nederlands

WIE ZIJN WIJ

Het jobboard van Aviabanen brengt vraag en aanbod van vacatures van luchtvaart- en (zaken)reisindustrie professionals effectief bij elkaar. 

Waarom AVIABANEN?

Het jobboard van Aviabanen brengt vraag en aanbod van vacatures van luchtvaart- en (zaken)reisindustrie professionals effectief bij elkaar. Met de verschillende titels achter Aviabanen zoals Luchtvaartnieuws.nl, Zakenreisnieuws.nl, Reisbizz.nl, TripTalk.nl en Beroepenmarkt.nl blijven professionals op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in hun snel veranderende vak. Het ideale moment voor werkgevers om hun vacature midden in deze lastig te werven doelgroep bekend te maken. Juist ook bij de latente zoeker!

TESTIMONIALS

  • Marye Veerhuis

    Corendon Dutch Airlines zocht via Aviabanen.nl naar First Officers. Volgens Marye Veerhuis, Human Resources Manager bij de luchtvaartmaatschappij.